CEO Saskia Maas van Boom Chicago maakt zich ernstig zorgen over het voortbestaan van het Rozentheater, waar ze sinds 2013 hoofdhuurder is. Komedie leent zich niet voor publiek dat op anderhalve meter van elkaar zit.
Vanaf 1 juli gaat Boom Chicago het wel proberen. In de grote theaterzaal – waar normaal gesproken 350 man in passen – worden maximaal honderd personen toegelaten. ‘Qua routing en toiletten kan dat prima in dit gebouw’, zegt Maas. ‘Maar voor de beleving van komedie is het noodzakelijk dat het publiek zo dicht mogelijk op elkaar zit. Een lach moet golven, die moet aanstekelijk zijn. Ik maak me zorgen of dat lukt als het publiek op anderhalve meter van elkaar zit.’
Op het moment dat Boom Chicago de deuren vanwege het coronavirus moest sluiten, liep de show The future is here… and it is slightly annoying bijna een jaar (foto bovenaan). Er was net een afsluiting voor juni bedacht, maar deze voorstelling keert niet meer terug in het theater.

Geen boetes of aanmaningen
Ze kan niet anders. Zonder inkomsten kan Boom Chicago alle kosten, die doorlopen ook als er geen voorstellingen zijn, niet betalen. Zo is de huur bijvoorbeeld 11.000 euro per maand. Maas heeft bij de gemeente, van wie ze het theater huurt, aangegeven dat ze die nu niet kan overmaken. Daarop liet de gemeente weten dat Boom Chicago nu geen boetes of aanmaningen zal ontvangen, maar straks toch echt de achterstallige huur moet betalen.
Het enige Engelstalige theater in de stad zou volgens Maas op enige coulance moeten kunnen rekenen. ‘Ons vermogen om te bestaan zonder subsidie maakt ons een voorbeeld van cultureel ondernemerschap, waar we trots op zijn. Het zou ironisch zijn als wij nu juist buiten de boot vallen.’
Maas kan geen aanspraak te maken op de beschikbare steun van wethouder Touria Meliani, die 17 miljoen euro uittrekt voor culturele instellingen die reeds subsidie ontvangen. Ze hoopt wel op een huurvrije periode tot eind van het jaar. ‘Dat zou ons lucht geven om ons voortbestaan mogelijk te maken.’

Horecavergunning
Daarnaast ziet Maas wel iets in de Amsterdamse Bank voor het Behoud van Kunst en Cultuur, een initiatief van de kunstraad. ‘Alleen al omdat het fijn is na te kunnen denken over de toekomst.’ Ze heeft een concrete vraag waar ze de expertise van de ‘bank’ voor zou willen aanwenden. Vanwege de additionele horecavergunning mag Boom Chicago alleen een uur voor en een uur na de voorstelling drank schenken. Maas zou van de gemeente wat meer flexibiliteit willen om ruimer om te kunnen gaan met de horeca. ‘Het is niet meer van deze tijd er vanuit te gaan dat je een theater van ons formaat kunt exploiteren met alleen de opbrengst van kaartverkoop, dus ook daarin zoeken we naar innovatieve en creatieve oplossingen.’
Komedie via Zoom: een slap aftreksel
Saskia Maas bekeek onlangs een uitzending van Saturday Night Live, waar de comedians vanuit hun eigen huiskamer met elkaar optreden. ‘Ze proberen via Zoom aan comedy te doen, maar dat is een slap aftreksel van wat het zou moeten zijn’, vindt ze.
Boom Chicago heeft de afgelopen tijd twee voorstellingen gemaakt, beide verdeeld over drie avonden. Niet via Zoom, maar in het Rozentheater – zonder publiek en met een kleine crew – waar het live gestreamd werd.
De eerste show was hun politieke programma Trump Up The Volume met Pep Rosenfeld en Greg Shapiro (de stem van Trump in Arjen Lubachs videohit America First, Netherlands Second). De tweede show was Going Steady met Stacey Smith en Matt Castelvii. De shows zijn terug te kijken via Boom Chicago’s YouTube-kanaal en donaties zijn nog steeds welkom.