De theatersector moet zichzelf opnieuw uitvinden. Dat is wat nodig is, nu het coronavirus de podia een tijdlang heeft platgelegd, meent Marjorie Boston, artistiek directeur van RIGHTABOUTNOW INC.. ‘Alleen dan kan de sector de nieuwe doelgroepen bereiken die ze nodig heeft om te overleven.’
Het is iets waar RIGHTABOUTNOW INC. al jaren mee bezig is: het zoeken naar nieuwe vormen en verhalen, en aan het ruimte geven aan nieuwe makers die in de haarvaten van de stad zitten. ‘De stad heeft dit nu meer dan ooit nodig’, stelt artistiek directeur Marjorie Boston. ‘De oudere doelgroepen die naar het theater gingen, maar die nu tot de kwetsbare groep behoren als het om het virus gaat, zullen meer tijd nodig hebben terug te komen. Dat merk je ook op straat, de jonge mensen zie je het meest, maar zij komen niet in de theaters. De grote podia weten hen namelijk niet goed te bereiken.’
Tussen wal en schip
Net als veel productiehuizen maakt RIGHTABOUTNOW INC. een moeilijke tijd door. Het RIGHTABOUTNOW Festival begin mei in de Brakke Grond kwam te vervallen, en ook de samenwerking met het Holland Festival, waarmee de instelling in juni vijftien keer op Oerol zou staan, ging niet door. ‘We vallen tussen wal en schip’, stelt Boston. ‘We worden niet meerjarig gesubsidieerd en moeten het hebben van dit soort projecten om in leven te blijven, want tot dusver hebben we simpelweg niet genoeg middelen.’
‘De nieuwe anderhalvemeterregel heeft veel invloed op het beleven van kunst’
Voor de beleving van kunst moeten nieuwe vormen komen, meent de artistiek directeur. Daarom heeft RIGHTABOUTNOW INC. brainstormsessies georganiseerd met oud-stagiairs en jonge makers om te kijken hoe het met ze gaat, maar ook om ze ruimte te geven ideeën te pitchen en zo nieuwe vormen te ontdekken. ‘We hebben ons festival naar november verschoven, en dus moeten we ook nadenken hoe we dat met anderhalve meter afstand organiseren. Die nieuwe regel heeft veel invloed op het beleven van kunst. Ik denk dat jonge mensen daar het beste de oplossingen voor kunnen vinden.’ Want jongeren zijn daar, volgens Boston, een stuk verder in. ‘Zij waren voor de coronacrisis al bezig met het delen van verhalen op een andere manier, namelijk via sociale media.’

Quarantalent
Uit de brainstormsessies kwam onder meer het idee van Quarantalent voort. In korte filmpjes op Instagram en Facebook vertellen jonge creatievelingen zoals Jakop (foto bovenaan), Wendy Varela en DJ Yung Winky hoe zij de intelligente lockdown hebben beleefd. Op die manier krijgen ze, ook in coronatijd, een podium voor hun werk en ondertussen selecteert het productiehuis een aantal van hen voor het festival in november.
Jonge urban makers voelen zich vergeten en niet geholpen
Naast het voortbestaan van haar eigen productiehuis maakt Boston zich zorgen om de urban makers waar RIGHTABOUTNOW INC. een podium aan biedt. ‘Daar kan ik wel wakker van liggen. Vanwege de brainstormsessies weet ik dat ze zich ontzettend veel zorgen maken. Ze voelen zich vergeten, niet geholpen en ze weten niet goed waar ze thuishoren.’
Juist de kleinere instellingen, die al veel met urban makers werken, zouden wat Boston betreft extra hulp verdienen in deze moeilijke tijd. ‘Want zij hebben al veel ervaring met die pluriformiteit in de grassroots. Dat moet je ondersteunen en faciliteren, anders gaan die urban makers iets anders doen. Dan verdwijnen ze uit de sector, dat zou zonde zijn.’